Moikka!

Onko täällä muita, jotka taistelevat flunssaa vastaan?

Hyvä fyysinen kunto, terveet elämäntavat ja ravitseva ruokavalio tunnetusti parantavat vastustuskykyä, mutta mitään takeita terveenä pysymiselle ne eivät ole. Täällä on kamppailtu nuhaa ja kurkkukipua vastaan, joten postauksen aihe on täällä päässä hyvinkin ajankohtainen. Tässä postauksessa jaan parhaat niksini flunssan ehkäisyyn ja hoitoon sekä paneudun aina niin mietityttävään kysymykseen, saako flunssaisena treenata.

Näyttökuva 2017-01-19 kello 12.23.47

Miten ehkäistä ja hoitaa flunssaa?

+Sinkki. Sinkin on todettu lyhentävän flunssan oireita ja ehkäisevän sitä. Sinkin syöminen on aloitettava heti oireiden ilmaannuttua –parhaimmillaan sinkki voi lyhentää flunssaa jopa useilla päivillä. Flunssaan tepsivän sinkkiannoksen täytyy olla tavanomaista suurempi, noin 80-100 mg päivässä.

+C-vitamiini. Suosittelen ottamaan vitamiinin pillereiden sijaan kasviksista, hedelmistä ja marjoista. Näin nautittuna se myös imeytyy paremmin ja vaikuttaa pidempään.

+Syö hyvin ja ravitsevasti. Sairaana ruoka ei ehkä maistu, mutta on hyvä tiedostaa, että kehon aineenvaihdunta kuluttaa sairaana enemmän kuin terveenä. Muista siis syödä riittävästi ravintorikasta ruokaa ja edistät paranemistasi.

+Nesteytys. Kuumeessa keho menettää tavallista tehokkaammin nestettä –pidä siis huolta, että juot tarpeeksi. Flunssaisena suosikkijuomaani on raastaa tuoretta inkivääriä kuumaan veteen sekä puristaa joukkoon sitruunaa. Lorautan hieman hunajaa joukkoon ja hellivä juoma on valmis.

IBIZA20679

+Lepo, se tärkein. Nuku kunnolla ja anna kehon levätä. Tästä päästäänkin ikuisuuskysymykseen, saako flunssaisena treenata? Hyvä nyrkkisääntö: jos edes mietit, oletko terveydellisesti treenikunnossa, älä treenaa. Omakohtaista kokemusta löytyy –olen uhmannut kroppaani ja mennyt flunssassa treeneihin: tuloksena oli pidempi ja entistäkin hankalampi kipeysjakso. Pahimmillaan voit altistaa itsesi jopa sydänlihastulehdukselle. On myös mietittävä kanssatreenaajia –tartuntariski on aina olemassa.

Treeni kuormittaa aina kehon puolustusjärjestelmää: kun olet kipeänä, kehon puolustusjärjestelmä on jo valmiiksi kuormittunut, eikä se pysty hyödyntämään treenin positiivisia vaikutuksia.  Muista myös –viikko kipeänä ei korvaa lepoviikkoa treeneistä! Sairaana kehosi tekee töitä parantuakseen, eikä kehitä tai korjaa lihaksiasi. Kun olet tervehtynyt, lähde liikkeelle pikkuhiljaa, maltillisesti ja nousujohteisesti. Joogaa, kävele, venyttele. Muista kehon nesteytys sekä huolellinen alku- ja loppuverryttely. Onko sinulla vinkkejä flunssan ehkäisyyn tai hoitoon? Jaa omasi minulle kommenttiboksissa!

Terveitä treenipäiviä! :) 

-Anna