Jos haluat kasvattaa lihaksia ja muokata kehoa timmimpään kuntoon, vähennä jumpissa juoksemista ja lisää systemaattista painoharjoittelua.

Pelkät ryhmäliikuntatunnit eivät ole täysin omiaan pyöristämään pakaroita siihen kuosiin kuin niitä haluaisimme tai kasvattamaan hauiksia ja rintalihaksia tavalla jota toivoisimme.
Ryhmäliikuntatunnit ovat loistava lisä viikottaiseen liikuntarutiiniin mutta rehellisyyden nimissä ne muokatut pakarat ja reidet, pyykkilautavatsat ja hitonmoiset hauikset on tehty kaikessa rauhassa rautaa nostellen kuntosalin puolella tai kehon painoa hyväksikäyttäen erilaisilla toiminnallisilla harjoitteilla tai yhdistelmänä molempia.

Laatu korvaa määrän

Onko sinulla tapana vetää jumppaputki muutaman kerran viikkossa? Spinning, pumppi ja vielä ehkä hyvällä lykyllä kahvakuulaakin samaan settiin?
Oletko myös miettinyt että miksi lihakset eivät kehity samalla aikataululla kuin salilla treenaavalla?
Jumppaputket kuluttavat kyllä energiaa, kehittävät tiettyyn pisteeseen asti lihaksia ja kestävyyttäkin mutta ongelmat syntyvät, kun kuormitustila kehossa kasvaa liian suureksi. Hyvin harvalla treenaajalla on niin hyvä lihaskunto ja kestävyys, että kolmen tunnin jumppaputki hoituisi puhtaalla, virheettömällä tekniikalla alusta loppuun saakka.
Jotta jumppapirkko tai -paavo, ja varsinkin aloitteleva sellainen, hyötyisi pumpista, kahvakuulasta tai spinning-tunnista mahdollisimman paljon, tekniikka olisi ensin hyvä opetella kunnolla ennen kuin ottaa alleen sen suurempaa jumppamaratonia.

Kokonaisuus ratkaisee

Lihaskuntoa on hyvä treenata monipuolisesti. Pelkkää maksimivoimaa salilla treenaava hyytyy pumpissa ja kahvakuulatunnilla alta aikayksikön. Treeni ei myöskään pure lihaskuntotunneilla heille, jotka tekevät liikkeet teknisesti väärin.
Hyvä lihaskunto vaatii monipuolista treeniä, mitä kautta oman kehon tuntemus ja hallinta kehittyy. Keho reagoi nopeastii uusiin tapoihin, painoihin ja välineisiin, joten miksi emme antaisi kehollemme uusia ärsykkeitä, sillä se on varmin tie muutoksiin.

Monipuolisen lihaskunnon hyödyt

– ehkäisee tuki- ja liikuntaelinsairauksia

– kehonhallinta ja tasapaino parantuvat

– painonhallinta helpottuu, sillä lihasten energiankulutus on suurempi

– keho voi paremmin, jaksaa paremmin ja näyttää paremmalta

– ehkäisee monia sairauksia, mm. vaikuttaa sokeriaineenvaihduntaan ja täten myös diabeteksen hoitoon

…muutamia mainitakseni.

Ja nyt, mieti mitä muutoksia voisit tehdä edistääksesi lihaskuntoasi monipuolisempaan ja parempaan suuntaan!

-Heidi-