Oletko aina puhelimen päässä tavoitettavissa tai kuuluko työsähköpostin kilahdus älypuhelimestasi vielä iltamyöhälläkin? Koska olet viimeksi nukkunut riittävästi? Oletko kenties skipannut lounaan ”koska ei ehdi“ tai korvannut sen ehkä virvoitusjuomalla tai jollain nopealla syötävällä? Entä kuinka olet huolehtinut kehosi ja mielesi hyvinvoinnista liikunnan avulla?

Kiire ja stressaava ylämäntyyli on arkipäivää. Miten siis huolehtia oman itsensä jaksamisesta? Alta löydät minun seitsemän vinkkiä jaksamaan paremmin!

1.NUKU JA LEPÄÄ RIITTÄVÄSTI

Uni rentouttaa, antaa kehon ja mielen tarvitseman levon, mutta se myös elvyttää ja voimaannuttaa seuraavaa päivää varten. Unen tarve on yksilöllistä, mutta suosittelen jokaista nukkumuun joka yö 7-9h. Mitä rankempaa ja kuluttavampaa arkea elät, sitä enemmän tarvitset lepoa ja unta.

2. LISÄTEHOJA MONIPUOLISESTA RAVINNOSTA

Ravinto voi joko auttaa sinua jaksamaan ja voimaan paremmin tai se voi vaikuttaa juuri päinvastoin. Ensimmäiseksi tarkista ateriarytmisi. Syö 3-4h välein. Juo vettä 2-3 litraan päivässä. Syö itsesi kylläiseksi jokaisella aterialla, mutta vältä ähkyä. Opettele kuuntelemaan ja tunnistamaan kehosi signaaleja ja lopeta, kun olet täynnä. Syö värikkäästi ja monipuolisesti. Valmista itse valtaosa syömästä ruuastasi. Jätä valmistuotteet kaupan hyllyille. Älä tee syömisestä rakettitiedettä, sillä sitä se ei ole.

3. ENERGIAA LIIKUNNASTA

Kutsuuko sinua ennemmin sohva kuin lenkkipolut tai kuntosali? Treenaatko kahdeksan kertaa viikossa ja välillä kaverinkin puolesta? Opettele kuuntelemaan kehoasi ja anna sille sen kaipaamaa liikettä. Ihmiskehoa ei ole luotu istumista ja makaamista varten. Liikunta tekee hyvää myös mielenhyvinvoinnillesi.

Hyötyliiku arjessa mahdollisimman paljon, seiso osa työpäivästä tai vähintäänkin nouse säännöllisesti ylös työtuolistasi. Jos teet fyysistä työtä muista tauot ja venyttelyt. Tavoittele säännöllistämään liikunnan harrastamisesi niin, että se sisältää viikoittain sekä voima- että kestävyysharjoittelua sekä liikkuvuutta ja kehonhuoltoa. Liikuntakertoja olisi hyvä tulla viikkoon tavan harrastajalle 3-5 kertaa. Muista myös lepopäivät. Jos treenaat kovaan ja tavoitteellisesti ota kevyet treeniviikot mukaan suunnitelmaasi. Pyydä apua ammattilaiselta, jos olet hukassa oman harrastamisen suhteen. Ammattitaitoinen personal trainer osaa auttaa sinut alkuun, mutta saa sinut myös eteenpäin tasannevaiheelta.

4. TAUOTA TYÖPÄIVÄÄ

Oman ajan nappaaminen myös töissä tukee parempaa jaksamista arjessa, antaa enemmän tehoja työntekoon ja pitää myös mielen virkeämpänä. Pieni jalottelu muutaman minuutin ajan mielellään jopa kerran tunnissa antaa isoja terveyshyötyjä ja auttaa jaksamaan paremmin. Pitkään istuessa suolisto painuu kasaan, mikä useimmille aiheuttaa vatsavaivoja kuten ilman kerääntymistä suolistoon, alaraajojen aineenvaihdunta jumittaa ja ehkä selkää sekä hartioitakin kolottaa. Jos teet fyysisesti kuormittavaa työtä on työn tauottaminen sinulle yhtä tärkeää kuin toimistotyöläisille. Venytä, pyöritä, taivuta, liikuta.

5. HUOLEHDI RIITTÄVÄSTÄ OMASTA AJASTA

Sen lisäksi, että muistat tauottaa työntekoa huolehdi myös siitä, että sinulla on vapaallakin omaa aikaa. Oma aika on sellaista erityisaikaa sinun itsesi kanssa, jolloin voit olla juuri niin kuin haluat ja tehdä juuri sitä, mitä sinä haluat. Yhdelle tämä voi olla uppoutumista käsitöihin tai seikkailuihin hyppäämistä kirjan päähenkilön kanssa. Toiselle se tarkoittaa rankkaa kuntosalitreeniä kuulokkeet korvilla omassa ”go hard or go home”- kuplassa puhisten ja kolmannelle löhöilyä sohvalla.

6. VÄHENNÄ SOMEN KÄYTTÖÄ

Moni irtaantuu todellisuudesta roikkuessaan kiinni puhelimessa. Kuinka monta tuntia päivässä sinä vietät somen ääressä? Näppäiletkö puhelinta työmatkoilla, työtauoilla, salilla sarjojen välissä, puolison seurassa viettäessänne “yhteistä laatuaikaa” tai esimerkiksi juuri ennen nukkumaan menoa? Laita luuri laukkuun päiväksi. Sovi, että tarkistat välttämättömyydet aamulla, kerran tai kaksi työpäivän aikana ja alkuillasta reilusti ennen nukkumaan käymistä. Kokeile ja katso, paljonko sinulla onkin “ylimääräistä” aikaa tehdä jotain ihan muuta. Tulet yllättymään!

7. OPETTELE TERVETTÄ ITSEKKYYTTÄ

Terve itsekkyys yksinkertaisuudessaan tarkoittaa sitä, että osaa sanoa välillä myös ei ja että osaa laittaa itsensä ja omat tarpeensa ykkössijalle. Moni kokee tarvetta venyä ja paukkua joka suuntaan ollakseen parempi työntekijä, parempi puoliso, parempi vanhempi.. Kieltäytyminen ei tee kenestäkään yhtään huonompaa työntekijää, huonompaa puolisoa taikka ystävää. Arvosta itseäsi ja omaa jaksamistasi. Opettele kieltäytymään kohteliaasti.

Huolehdi, että arkesi sisältää riittävästi lepoa, sinulla on omaa aikaa, rohkenet tauottaa töitäsi ja opettelet tervettä itsekkyyttä. Tehosta jaksamista monipuolisella ravinnolla ja liikunnalla. Tarpeen vaatiessa vähennä somen käyttöä ja rauhoita illat. Uskalla tehdä rohkeasti muutoksia. Uskalla myös pyytä apua taitavalta ammatilaiselta, jos koet olevasi hukassa. Älä odota parempaa huomista vaan aloita muutosten tekeminen heti!

 

-Laura-