Syksy on aina ollut jonkin (vanhan) uuden alku, ja on sitä yhä edelleen.
Kesälomat on kohta vietetty, muutama kesämakkara kerrytetty vyötärönauhalle (ehkä) ja arki iskee, tai on jo iskenyt vasten kasvoja yhtä ällikällä kuin vuosi sitten. Mutta onko mikään muuttunut?
Lähdemmekö taas jälleen kerran luomaan arkeamme epärealistisin toivein hyvästä draivista liikunnan ja hyvinvoinnin suhteen? Pitäisi tehdä sitä ja tätä, olla siellä ja täällä. Yrittää olla taas se täydellinen ihminen.

Asetammeko itsellemme pelonsekaiset tunteet elämässä suoriutumisesta ja oman hyvinvoinnin edistämisestä?
Kesäloman grilliherkut jääkaapissa ovat monilla vaihtuneet salaattiin, oluet taas vesilasiin. Neuroottisesti lasketaan kaloreita ja seurataan painon laskua.
Kuntosalit alkavat kesälomien jälkeen aina täyttyä äärimotivoituneista treenaajista aivan ruuhkaksi asti ja jumpat vedetään täysille saleille.
Mutta missä on tasapaino? Oman elämän hallinta? Onko sitä?

Elämän tasapaino ja hallinta ei tule hyppimällä ojasta allikkoon, ääripäästä ääripäähän. Se ei tule täydellisyyden tavoittelusta tai yli-ihmisyydestä. Se tulee pienistä muutoksista, yksi kerrallaan.
Tavoitteita pitää olla. Niihin saa ja pitää tähdätä. Mutta hyvinvointi edellä.

Tämä syksy voi olla toisinto edellisistä tai sitten todellakin jonkin uuden alku. Voit muuttaa toimintamalliasi edellisiin vuosiin nähden, tasapainottamalla ruokailuasi vähitellen, eikä tehdä liian radikaaleja muutoksia kertaheitolla. Liikkumalla säännöllisesti mutta muistaen kuitenkin levon tärkeyden ja liikunnan monipuolisuuden. Valinta on sinun!

Muutamia vinkkejä lomalta paluuseen:

  • Armollisuus itseä kohtaan, kaikkea ei (taaskaan) tarvitse tehdä tässä ja nyt
  • Tiedosta omat voimavarasi; hektinen arki varsinkin lapsiperheissä saattaa uuvuttaa jo alkumetreillä loman jälkeen, maltti on valttia
  • Sinun arkesi on sinun arkesi, sitä ei kannata verrata muihin ja mitä muut tekevät tai ehtivät tehdä
  • Pienet hyvinvointia tukevat teot tukevat paremmin pysyvämpää muutostilaa kuin kerta heitolla ”kaikki uusiksi” ajattelumalli
  • Opettele tunnistamaan oma väsymystilasi jolloin keho ja mieli vaativat mielummin lepoa ja palautumista kuin intensiivistä liikuntasuoritusta
  • Stressitön arki on paras arki!

 

Nauti arjestasi – se on arvokas ja tärkeä!

 

-Heidi-