IMG_3151

Jokainen tietää että hikoilu kuuluu oleellisena osana liikuntaan ja treenaukseen. Osa pitää sitä jopa mittarina treenin tehokkuutta määriteltäessä.
Hikoilu on merkki kehon lämmönsäätelymekanismin toimivuudesta, sillä keho pyrkii sitä kautta estämään ”ylikuumenemistilaa”. Kehon ”ylikuumenemistila” heikentää suorituskykyä, joten hikoilu on äärimmäisen tervetullutta liikunnan yhteydessä.
Vuosien varrella olen törmännyt kysymyksiin hikoilusta ja siitä että mitä se merkitsee jos hikoilee paljon tai ei sitten lainkaan.
Kuten moni muukin asia, samoin hikoilu on yksilöllistä. Vaatetus, rasvaprosentti ja hikirauhasten määrä vaikuttavat hikoiluun kokonaisuudessa. Silti voidaan todeta lähes fakta siitä, että hyväkuntoiset ihmiset hikoilevat treenatessa enemmän kuin huonokuntoiset mutta muulloin vähemmän. Olkoon tässäkin yksi hyvä syy parantaa kuntoa välttääkseen epämukavan hikoilun juhlissa, työpaikalla tms.
Hikoilu ei siis ole huono asia – treenatessa!

Kesän ollessa käsillä ja lämpöasteiden noustessa pikkuhiljaa miellyttävämpiin lukemiin muistakaahan juoda riittävästi nestettä!!! Vesi se paras janojuoma on – pitää yllä suorituskykyä ja estää nestehukan, joka saattaa salakavalasti iskeä varsinkin kestävyysharjoittelun aikana.

Aurinkoisin terkuin,
Heidi