unipalautuminen

Aikuinen tarvitsee unta keskimäärin 8 tuntia, joillakin unentarve on enemmän joillakin vähemmän.

Uni ja lepo ovat terveyden ja hyvinvoinnin kannalta kaikkein tärkeimpiä peruspilareita,
mistä pitäisi pitää kiinni kaikin mahdollisin keinoin.
Jokainen tietää että niin keho kuin mieli toimivat levänneenä paremmin. Ajatukset juoksevat,
keskittyminen päivän askareisiin on kunnossa ja vielä kaiken lisäksi jaksaa liikkuakin.
Ihminen ei ole kone, joka jaksaisi puuskuttaa taukoamatta eteen päin ilman lepoa ja palautumista.

”Palautuminen päivän askareista, niin töistä kuin vapaa-ajasta onkin tärkeää ja se tapahtuu suurimmaksi osaksi riittävän unen kautta.”

Päivän aikana voimme kuitenkin vaikuttaa energiatasoomme
ja vireystilaamme pienillä tauoilla (esim. 5 min rentoutus, hengitysharjoitus, jooga tai venyttelytuokio), jotka lisäävät keskittymistä ja antavat pientä buustia päiväämme niin henkisesti kuin fyysisestikin.

Jos päivän tapahtumat pyörivät liikaa mielessä vielä illallakin ja sinulla on ongelmia saada unta –
kokeile näitä keinoja:

  • vältä television, tietokoneen ja puhelimen käyttöä ainakin tuntia ennen nukkumaan menoa

  • vältä raskasta ja kuormittavaa fyysistä suoritusta liian myöhään illalla

  • tee jotain rauhoittavaa esim. lue kirjaa tai vaikkapa venyttele ennen sänkyyn menemistä

  • pyri pitämään unirytmistä kiinni ja käydä aina samaan aikaan nukkumaan jos suinkin mahdollista (vuorotyöläisille saattaa olla mahdottomuus).

  • rauhalliset hengitysharjoitukset rentouttavat kehoa ja mieltä!

koiruus

 

Kommentoi alle muu hyväksi havaitsemasi nukahtamiseen tai palautumiseen liittyvä vinkki

Aisti RGB

Yhteistyössä

#aistiellämä

aistielama.fi