Liikunta- ja arkiaktiivisuus

Ihminen on luotu liikkumaan ja omasta fyysisestä kunnosta huolehtiminen onkin osa hyvinvointia ja edistää terveyttä.
Säännöllinen ja monipuolinen liikunta ehkäisee niin tuki- ja liikuntaelinsairauksia kuin sydän- ja verisuonitauteja sekä liikunnan on todettu myös vaikuttavan ihmisen psyykeeseen positiivisella tavalla. On kuitenkin muistettava että liiallinen fyysinen kuormitus kääntyy helposti itseä vastaan eli kohtuus kaikessa, myös liikunnassa.

Vaikka säännöllinen, viikottain 3-4 kertaa tapahtuva liikunta olisikin suotavaa kaikille, niin aina se ei ole mahdollista, sillä arki sanelee meille monille ehdot sen suhteen mitä ehtii tehdä ja millloin. Silloin tulee kuvaan arkiaktiivisuus, johon meillä jokaisella on aikaa ja mahdollisuus.
Tässä vaivattomat vinkkimme arkiaktiivisuuden lisäämiseen

  • vaihda auto tai julkiset kulkuneuvot kävelyyn tai pyöräilyyn

  • kävele portaita pitkin hissin ja liukuportaiden sijaan

  • seiso mahdollisimman paljon päivän aikana

  • liiku ja touhua lasten kanssa

  • siivoa

  • hoida puutarhaa

Lista voisi jatkua loputtomiin joten mielikuvituksen käyttö on erittäin sallittua ja jopa suotavaa.

Kirjoita kommenttikenttään sinulle parhaiten toimivat tavat lisätä arkiaktiivisuutta!

Aisti RGB

Yhteistyössä

#aistielämä

aistielama.fi