Vuosikymmeniä jo muualla maailmassa käytössä ollut ”putkirulla” tai ”pilatesrulla” on parin viime vuoden aikana löytänyt jalansijaa myös Suomessa kuntosaleilla sekä kotikuntoilijoiden keskuudessa. Tämä kehonhuollossa enimmäkseen käytössä ollut, hierojien ja fysioterapeuttien suosittelema, äärimmäisen yksinkertainen putki aktivoi kipupisteitä kehossa. Kärjistäen voisikin sanoa että mitä enemmän rullan kanssa työskentely tuottaa kipua, niin sitä enemmän sitä tarvitsee.

Mm. Yhdysvalloissa vastaavanlaisia rullia on käytetty jo yli vuosikymmenen ajan niin aktiiviurheilijoiden kuin tavallisten kuntoilijoidenkin lihashuollossa.

Miksi?

Rullan tarkoitus on parantaa lihaskudosta ja sen laatua, elastisuutta ja pehmeyttä.

Kovilta tuntuvat kipupisteet lihaksissa ovat nk. solmukohtia, joita välttämättä ei pelkällä venyttelyllä saa avattua. Samaan tapaan kuin hieronta, rulla pureutuu pienellä itsetehdyllä liikkeellä niin lihaskudoksiin kuin lihaskalvoihinkin parantaen lihaksen verenkiertoa.

Saavuttaaksemme optimaalisia suorituksia niin liikunnan parissa kuin muillakin elämän alueilla, kehonhuoltoa ei pidä laiminlyödä. Ja jotta venyttelystäkin hyötyisi enemmän, niin rullan kanssa avatut ”solmut” on jo yksi askel kohti parempaa lihashuoltoa, ja sitä kautta kohti parempia tuloksia.

Rullasta liikunnan yhteydessä hyötyy parhaiten lämmittelyn yhteydessä sekä treenin jälkeen, mutta hyvä ajankohta on myös tarttua rullaan ennen palauttavia venyttelyjä.

Lisätietoa rullan käytöstä voit tiedustella Fressi Trainereiltämme. Autamme mielellään löytämään oikeat tavat käyttää rullaa juuri sinua varten.

Rentouttavaa viikonloppua!

-Heidi-