Kuten liikunnassa, samoin myös ravinnossa, säännöllisyys ja monipuolisuus ovat a ja o.

img_0131-1024x1024
Ravinnon pitäisi jo nimensä mukaisesti ravita kehoa, antaa riittävät rakennusaineet keholle solutasolta alkaen; hyvät hiilihydraatit, hyvät rasvat, riittävät proteiinit, vitamiinit, kivennäis- ja hivenaineet. Ja jos näistä jää jotain uupumaan, niin keho ei voi hyvin. Yleensä ensimmäinen oire on väsymys, energian puute, mikä on monelle varmasti tuttu juttu.
Säännöllinen ruokailu (n. 3 tunnin välein) auttaa jaksamaan sekä pitää yllä verensokeritasapainoa, millä on suuri vaikutus painonhallinnassa. Jokainen tietää mitä tapahtuu kun keho nälkäisenä hyökkää kauppaan tai jääkaapille, sieltä haalitaan ensin käsiin sitä mitä ei pitäisi, sokeripitoisia ruokia, jotka nostavat verensokerit hetkessä ylös mutta tulevat yhtä hetkessä alas, ja olo on sen mukainen.

Muutama nyrkkisääntö oikeaoppiseen ruokailuun ja painonhallintaan:

  • syö säännöllisesti (n 3 h välein), pyri siihen joka päivä!!

  • syö monipuolisesti

  • syö paljon tuoreita vihanneksia, kasviksia ja juureksia, myös hedelmiä ja marjoja

  • vältä eineksiä ja prosessoituja ruoka-aineita

  • syö pastaa, riisiä, perunaa mutta maltillisesti

  • vältä vaaleaa leipää, makeisia, leivonnaisia, yms. joissa on paljon sokeria ja vaaleita jauhoja

  • suosi pehmeitä rasvoja ja käytä vähemmän kovia

  • syö kalaa ja kanaa enemmän kuin punaista lihaa

  • juo vettä, joka päivä!!! Ainakin 1-2 L

  • vältä virvoitusjuomia ja alkoholia

  • jos juot kahvia, niin pyri jättämään päivän annos 3 kupilliseen

Ravinto ja painonhallinta ovat nykypäivänä monille stressin aihe, mitä sen ei tulisi olla. Herkkupäiviäkin saa pitää aina silloin tällöin kunhan ne eivät ole jokapäiväisiä.

Minkälaisia oivalluksia olet saanut ravinnon tiimoilta?

Jätä kommentti alle.

 

Aisti RGB

Yhteistyössä

#aistielämä

aistielama.fi