”Mä en jaksa”

”Ei kiinnosta”

”Oon ihan loppu”

”Sit ku pääsen kotiin ni nukun ainaki viikon”

Nämä ovat tuttuja lauseita varmasti kaikille, joilla energiat ovat välillä miinuksella. Mistä se sitten johtuu? Kiireinen aikataulu, deadlinet pukkaavat päälle, kavereitakin pitäisi keretä tapaamaan, ainiin ja salitreenit siihen vielä päälle. Itselle viime vuosi, ensimmäinen ammattilaiskausi, oli kuluttava. Paljon kaikkea uutta, kisojen välissä olleet viikot valuivat hukkaan väsyneessä olotilassa, treenaaminen tuntui tekohengitykseltä: kunhan vaan paketti pysyisi kasassa. Tämä kausi on alkanut aivan eri tavalla. Hyvä taustatyö talven aikana on tuottanut tulosta. Kisaviikot eivät uuvuta minua aivan piippuun, kisojen väliset ajat pystyn käyttämään laadukkaaseen ja kehittävään harjoitteluun.

FB_IMG_1433529392974

Näitä tuuletuksia on saanut viljellä tänä vuonna paljon. Kuva: FinnishGolfCom

 

Energiaa siis on. Miten sitä yhtäkkiä voi sitten olla niin paljon enemmän kuin aiemmin? Ajattelin, että enhän mä nyt niin paljoa ole toimintaani muuttanut. Lähemmän tarkastelun tuloksena voin sanoa, että onhan se päivittäinen tusaaminen muuttunut. Listasin asiat, jotka mielestäni ovat avainasemassa oman jaksamisen kannalta.

1. Ravinto. On ihan uskomatonta, kuinka ruoka vaikuttaa niin paljon siihen, että miten jaksat. Tai no, ei se niin uskomatonta ja yllättävää oikeastaan ole 😀 Ja siihen ei aina tarvita spiruliinanokkosjauhechiasiemen -hässäköitä, että on energinen ja virkeä olo. Perinteisillä ruoka-aineilla pääsee pitkälle. Toki välillä voi höystää ruokaansa jollakin hässäkällä 😉

2. Lepo. Kehitys tapahtuu levossa -mantra on niin puhkikulutettu, mutta niin totta. Mentaalivalmentajani antoi minulle läksyksi toteutettavaksi kaksi sanaa: aktiivinen joutenolo. Viikossa pitäisi olla hetkiä, jolloin kalenterissa ei ole suunnitelmia, vaan voit aamulla päättää oman fiiliksen mukaan, että lähdetkö rantaan kävelemään vai menetkö torille syömään mansikoita ja katselemaan muita ihmisiä. Minulla oli lauantaina lepopäivä ja alkuviikosta kisareissulle lähtiessä oli todella pirteä ja hyvä olo. Pyhitä lepopäivä 😉

3. Treeni. Tästä ei vaan pääse yli eikä ympäri. Mitä enemmän ja laadukkaammin olen treenannut, sitä enemmän olen jaksanut treenata ja kisata. Ollaan fysiikkakoutsini Jessican kanssa vedetty sellasia oksat pois -treenejä, että kroppa huutaa hoosiannaa ja päässä pyörii hurrikaani. Nyt kun katson mennyttä talvea, niin ensimmäinen ajatus on, että tätä lisää. Ja kun katson kisakauteni aikana tekemiäni treenejä, ajattelen, että tätäkin lisää. Kisojen väliset viikot on rakennusviikkoja. Silloin sitä Annika Ammattilainen -pakettia rakennetaan ja kehitetään aina vain paremmaksi.

FB_IMG_1435906329888

Koutsi tyytyväisenä hien määrästä 😀

4. Onnellisuus. ”Tää on kaunis päivä, mä oon sopivasti onnellinen.” Robin osuu sanoituksellaan taas oikeaan. Ole onnellinen ja tyytyväinen elämääsi. Jos et ole, etsi asioita, jotka tekevät sut onnelliseksi. Panosta itseesi sen verran, että nautit elämäsi retkestä. Tällä hetkellä kun istun täällä Ruotsissa kisahotellissa ja valmistaudun ekaan kisarundiin, voin sanoa, että mä oon ihan hiton onnellinen. Tää on vaan niin siistiä! 🙂

Listaa voisi jatkaa pidemmällekin, mutta näillä neljällä pääkohdalla pääsee jo pitkälle. Niihin on hyvä palata, jos tuntuu, että on ihan loppu ja väsynyt. Tarkista kohta kohdalta, että onko kaikki ok. Jos yksi kohdista on retuperällä, yleensä muut kohdat kärsivät.

 

Ihanaa kesän jatkoa kaikille lukijoille, nautitaan lämmöstä ja valosta 🙂

-Annika